Spis treści
Świadectwo energetyczne – co to za dokument i ile kosztuje?
Świadectwo energetyczne (inaczej: paszport energetyczny, certyfikat energetyczny) to dokument wskazujący, jakie jest w danym obiekcie zapotrzebowanie na energię. Chodzi o ilość energii, jaka jest niezbędna do ogrzewania, chłodzenia, podgrzewanie wody użytkowej oraz wentylacji w całym budynku lub jego części (np. w pojedynczym mieszkaniu). Ważność świadectwa to 10 lat, o ile nie nastąpiło coś, co zmienia charakterystykę energetyczną budynku (np. termomodernizacja).
– Przy obliczeniach uwzględnia się przede wszystkim parametry konstrukcji nieruchomości i sposób jego izolacji, a następnie dokonuje się kalkulacji energii (...). Otrzymany wynik wyrażony w kWh/m kw./rok jest podstawą do zakwalifikowania nieruchomości do odpowiedniej klasy od A do G. Zasada jest prosta i znana już z urządzeń AGD: im klasa wyższa, tym zużycie energii mniejsze – wyjaśnia Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.
Koszt wyrobienia świadectwa wynosi kilkaset złotych (zwykle mniej niż tysiąc), a dokładna kwota zależy m.in. od metrażu, lokalizacji oraz skomplikowania budynku. Koszt uzyskania dokumentu ponosi właściciel lub zarządca nieruchomości, a za jego brak grozi grzywna od 20 zł do 5000 zł. Świadectwo wystawiają osoby z odpowiednimi uprawnieniami, co wyjaśniamy w dalszej części artykułu.
– Celem wprowadzenia obowiązku sporządzania świadectw jest promowanie budownictwa efektywnego energetycznie i zwiększanie świadomości społecznej w zakresie możliwości uzyskania oszczędności energii w budynkach – wyjaśnia resort rozwoju na gov.pl.
Sięgnij po energię ze słońca
Jak uzyskać świadectwo? Fachowiec musi mieć odpowiednie uprawnienia
Świadectwa energetyczne mogą wystawiać jedynie fachowcy z odpowiednimi uprawnieniami z zakresu budownictwa. Chcąc uzyskać dokument, należy zatem zgłosić się do osoby oferującej takie usługi i zapłacić za stworzenie certyfikatu. Pełną listę specjalistów uprawnionych do wystawiania świadectw można znaleźć w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków prowadzonym przez resort rozwoju.
Warto pamiętać, że w budynkach wielorodzinnych właściciel mieszkania może też zażądać od spółdzielni bezpłatnego przekazania kopii świadectwa (o ile je sporządzono) lub o udostępnienie dokumentacji technicznej budynku, która będzie potrzebna fachowcowi do sporządzenia świadectwa.
Duże zmiany od 28 kwietnia 2023 r. Kto musi posiadać świadectwo energetyczne?
28 kwietnia 2023 r. nastąpiły duże zmiany dotyczące świadectw. W wyniku nowelizacji ustawy o charakterystyce energetycznej budynków posiadanie świadectwa energetycznego jest obowiązkowe za każdym razem, gdy właściciel albo zarządca mieszkania lub domu:
- chce sprzedać swoją nieruchomość,
- chce wynająć swoją nieruchomość,
- buduje dom większy niż 70 m kw.
Osoba, której nie dotyczy żadna z powyższych sytuacji, nie musi wyrabiać świadectwa energetycznego.
Dzięki informacjom zawartym w świadectwie właściciel, najemca lub użytkownik budynku może określić orientacyjne roczne zapotrzebowanie na energię, a tym samym koszt utrzymania związany ze zużyciem energii – tłumaczy resort rozwoju.
W przypadku sprzedaży mieszkania czy domu sprzedający ma obowiązek przekazać świadectwo nabywcy w momencie zawierania umowy przenoszącej własność. Informacja o przekazaniu świadectwa musi znaleźć się w akcie notarialnym. Nabywca ani sprzedający nie mogą zrezygnować z tej formalności. W przypadku sprzedaży całego budynku (np. domu) przekazane świadectwo musi dotyczyć budynku, a w przypadku sprzedaży części budynku (np. mieszkania) – tylko tej konkretnej części. Obowiązek przekazania świadectwa dotyczy zarówno osób dysponujących prawem własności, jak i spółdzielczym lokatorskim lub spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu.
– Co bardzo istotne, rejent [notariusz – przyp. red.] nie będzie mógł odmówić wykonania czynności aktu notarialnego przeniesienia własności lokum bez dołączenia świadectwa. (...) W przypadku nieprzekazania (...) dokumentu, notariusz pouczy stronę obowiązaną do jego przekazania o grożącej karze grzywny – wyjaśnia Jędrzyński.
W przypadku wynajmu nieruchomości kopię certyfikatu energetycznego należy dołączyć do umowy najmu w momencie jej zawierania. Najemca nie może zrzec się prawa do otrzymania dokumentu, a właściciel nie może zrezygnować z przekazania go. Obowiązek ten dotyczy tylko nowych umów najmu, czyli zawartych po wejściu nowelizacji prawa w życie (28 kwietnia 2023 r.). Przekazywane świadectwo musi obejmować cały budynek lub jego część (np. jedno mieszkanie) w zależności od tego, co dokładnie jest wynajmowane.
W przypadku budowy domu inwestor ma obowiązek dołączyć kopię świadectwa energetycznego do wniosku o pozwolenie na użytkowanie budynku albo do zawiadomienia o zakończeniu budowy. Bez tego dokumentu niemożliwe będzie legalne użytkowanie domu. Nie dotyczy to jedynie domów do 70 m kw., wznoszonych na własne potrzeby (tzw. domy bez pozwolenia).
W ogłoszeniu o sprzedaży lub wynajmie nieruchomości muszą być dane z certyfikatu energetycznego
Osoby planujące po 28 kwietnia 2023 r. sprzedaż lub wynajem swojej nieruchomości muszą pamiętać, że nowe przepisy wprowadziły dodatkowy obowiązek. Od tej daty, jeśli dom czy mieszkanie posiada już certyfikat energetyczny (świadectwo), to w ogłoszeniu o sprzedaży czy wynajmie trzeba podać kluczowe informacje z tego dokumentu:
- wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową oraz nieodnawialną energię pierwotną,
- udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową,
- jednostkową wielkość emisji CO2.
Jeżeli właściciel czy zarządca nieruchomości jeszcze nie posiada świadectwa, podanie tych informacji nie jest obowiązkowe. Trzeba jednak pamiętać, że właściciel lub zarządca musi mieć świadectwo w momencie zawierania umowy sprzedaży czy umowy najmu.