Czasami brak jest na niego miejsca
w granicach parceli, którą dysponujemy, a czasami zwyczajnie nie posiadamy wystarczających środków finansowych, aby wybudować garaż z prawdziwego zdarzenia. To właśnie w takich przypadkach decydujemy się najczęściej na wzniesienie wiaty garażowej.
Taka budowla nie jest wprawdzie
w stanie całkowicie zastąpić tradycyjnego garażu, ale może stanowić jego namiastkę i chronić samochód przed destrukcyjnym działaniem na niego, niektórych czynników atmosferycznych. Garażując auto pod wiatą nie unikniemy zimowego skrobania zamarzniętych szyb ani problemów z odpalaniem akumulatorów, ale odpadnie nam np. zgarnianie z samochodu wielkiej kopy śniegu. Blacha będzie również częściowo osłonięta przed działaniem intensywnych promieni słońca, promieniowania UV oraz wody opadowej. Samochód garażowany pod wiatą zawsze uchodzi za mniej wyeksploatowany, aniżeli ten trzymany dniami i nocami pod gołym niebem.
Wiata wiacie nierówna
Niegdyś wiaty kojarzono z mało estetycznymi zadaszeniami na dużych parkingach osiedlowych. Zadaszenia te pokrywano najczęściej zwykłą papą lub blachą, która już po niedługim czasie pokrywała się rdzą i odstraszała przechodniów swoim wyglądem. Dzisiejsze wiaty, a zwłaszcza te, które stawia się na indywidualnych działkach, tuż obok lub za domem jednorodzinnym nie tylko wyglądają estetycznie, ale czasami wręcz stanowią ozdobę architektury terenu wokół domu. Aktualnie, wiaty powstają najczęściej na konstrukcji z drewna lub nieco rzadziej – ze stali. Mogą to być budowle wolnostojące i samodzielne, jak również przylegające bezpośrednio do budynku. Często stosuje się rozwiązanie tego typu, że wiata stanowi dodatkowe stanowisko dla drugiego lub trzeciego samochodu w gospodarstwie domowym. Wówczas dobudowuje się ją do istniejącego garażu lub domu. Dobra koncepcja
i przemyślany projekt nie szpeci tych budynków, a wręcz przeciwnie – urozmaica je pod względem architektonicznym i sprawia, że stają się bardziej funkcjonalne niż były wcześniej. Możliwości na postawienie wiaty garażowej jest wiele. Budowlę można próbować wznosić samodzielnie lub złożyć
z gotowych elementów dostępnych w sklepach i centrach ogrodniczych. Do wyboru mamy wiaty tak jedno, jak i dwustanowiskowe. Drugie z wymienionych powyżej dają miejsce do garażowania dwóch samochodów parkowanych obok siebie, ale jednocześnie zajmują też więcej miejsca na działce
i przeważnie ich postawienie wiąże się z koniecznością uzyskania pozwolenia na budowę.
Wiata garażowa, a prawo budowlane
Obowiązujące od 28.06.2015 r. znowelizowane Prawo Budowlane wprowadziło zasadnicze ułatwienie w budowie wiat. Zgodnie z nim (Art. 29, ust. 1, pkt 2 c):
budowa wiaty o powierzchni zabudowy do 50 m², usytuowanej na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub jest przeznaczona pod budownictwo mieszkaniowe nie wymaga pozwolenia na budowę. Dodatkowym warunkiem jest to, że liczba wiat nie może przekraczać dwóch na każde 1000 m² działki.
Pamiętajmy jednak, że aby wybudować wiatę bez formalności musimy spełnić wszystkie warunki - i te dotyczące powierzchni, i liczby wiat, i przeznaczenia działki.
Ponadto taka wiata nie podlega nawet obowiązkowi zgłoszenia robót budowlanych (nie jest wymieniona w Art. 30, wyszczególniającym obiekty wymagające zgłoszenia). To duża zmiana - jeszcze do niedawna zgłoszenia wymagała wiata o powierzchni do 25 m², a większa - uzyskania pozwolenia na budowę, analogicznie jak w przypadku budowy domu.
Wiata w granicach działki
Teoretycznie, w myśl tego, że wiaty nie są budynkami, a budowlami nie powinny podlegać warunkom technicznym, jakim muszą odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W praktyce jednak może zdarzyć się inaczej. Niektórzy urzędnicy interpretują bowiem przepisy prawa w ten sposób, że budowla jaką jest wiata garażowa spełnia funkcje użytkowe budynku
i winna być usytuowana w granicach działki zgodnie z wymogami dla tego właśnie budynku. Warto tu jednak zwrócić uwagę, że przepisy Prawa budowlanego są przestarzałe i niespójne, co powoduje trudności z ich interpretacją. Wszystko to ma ulec zmianie wraz z wprowadzeniem w życie nowego Kodeksu budowlanego.
W chwili obecnej można jedynie liczyć na przychylność urzędników akceptujących zgłoszenie budowlane i brak sporów sąsiedzkich w bliższej lub dalszej przyszłości. Jednakże traktując wiatę, jako zadaszone miejsce postojowe nie można postawić jej w dowolnym miejscu działki. Aby wszystko było zgodne z prawem konieczne jest zachowanie 7 m odległości od okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi i 3 m od granicy z innymi działkami budowlanymi.
Stawiamy wiatę
Najczęściej do postawienia wiaty wykorzystuje się konstrukcje drewniane. Drewno jest bowiem naturalnym, estetycznym i trwałym surowcem. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest połączenie wiaty
z pomieszczeniem gospodarczym, domkiem na narzędzia, czy innym przydatnym na każdej działce zamykanym obiektem. Pod konstrukcję samej wiaty wystarczy niezbyt gruba wylewka betonowa, ale już pod pomieszczenie gospodarcze warto pomyśleć o wykonaniu niewielkich rozmiarów fundamentowania. Jeśli chodzi o samą wiatę – to można nabyć gotowe jej elementy, które będzie
w stanie złożyć nawet mniej wprawiony majsterkowicz. Postawienie solidniejszej i bardziej rozbudowanej wiaty wymaga już jednak większych umiejętności konstruktorskich i odrobiny wprawy. Jeśli takich umiejętności nie posiadamy – powinniśmy liczyć się z faktem, że koszt robocizny wyniesie niemniej, co koszt nabytych materiałów. Tym samym koszty całej inwestycji podwajają się
i przestaje być ona już tak tanią, jak wyliczyliśmy to na wstępie. Z kolei, przy wiacie garażowej o to przecież głównie chodzi, aby nie kosztowała tyle, co tradycyjny garaż, bo wówczas jej stawianie zupełnie traci sens. Inwestycja jest opłacalna jedynie wówczas, kiedy za niewielkie pieniądze powstanie w miarę estetyczna i niepsująca krajobrazu działki budowla o określonej funkcji użytkowej.