Trudno wyobrazić sobie dom bez garażu, tym bardziej gdy budujemy dom na przedmieściach lub w okolicy oddalonej od środków komunikacji. Nawet jeśli w momencie budowy dysponujemy tylko jednym autem, coraz częściej wybieramy garaże na dwa samochody. Nic dziwnego, że może zabraknąć na nie miejsca na działce. Jakie rozwiązanie wybrać i na co zwrócić uwagę, budując dom energooszczędny z garażem wkomponowanym w bryłę domu?
Jaki garaż w domu energooszczędnym?
Ideą budownictwa energooszczędnego jest wznoszenie domów o jak najprostszym kształcie, bez dobudowań, wykuszów, załamań, dodatkowych ścian. Dlatego nie sprawdzi się garaż dostawiony do jednego z boków budynku, wystający poza obrys bryły. Ponieważ dom energooszczędny powinien być zbudowany na planie prostokąta, najlepszym rozwiązaniem będzie garaż wbudowany w bryłę domu, stanowiący jego integralną część. W domach energooszczędnych nie buduje się piwnic, dlatego pomijamy sytuację, gdy miejsce na samochód znajduje się w podziemnej części budynku. Garaż zintegrowany z domem to rozwiązanie wygodne i funkcjonalne. W ten sposób nie tylko zminimalizuje się ucieczkę ciepła, a więc zmniejszy koszty związane z ogrzewaniem, ale także domownik przejdzie w czasie deszczu suchą stopą z salonu do auta. Nie trzeba będzie także dźwigać ciężkich zakupów przez pół posesji. Garaż łatwo wpasować w architekturę budynku. Taki garaż to także dodatkowe miejsce na działce, szczególnie cenione, gdy ta ma nietypowy kształt lub jest niewielka. Jeden z mankamentów garaży wbudowanych w bryłę domu to zmniejszenie powierzchni użytkowej w środku domu.
Garaż jako bufor ciepła
Dom energooszczędny powinien być podzielony na strefy termiczne: nie we wszystkich pomieszczeniach utrzymuje się taką samą temperaturę. Dobrze, by najwyższa (najlepiej do 24 stopni Celsjusza) panowała w łazience, niższa w kuchni, jeszcze niższa w sypialniach, czy pomieszczeniu gospodarczym. Najzimniej powinno być w garażu i różnego typu składzikach (np. na narzędzia lub meble ogrodowe). Ważne jednak, by temperatura pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami nie przekraczała 8 stopni Celsjusza.
By tak się stało, garaż powinien być zlokalizowany na samym końcu budynku, jeśli to możliwe za pomieszczeniami gospodarczymi, korytarzem, pokojem do ćwiczeń lub pralnią. Wtedy ściany działowe można wybudować z typowych materiałów, bez szczególnego ocieplenia. Garaż oddzielony od reszty domu pomieszczeniem gospodarczym, kotłownią, przedsionkiem lub klatką schodową to rozwiązanie, które pozwoli także zmniejszyć ilość spalin przedostających się do części mieszkalnej. Mniej słyszalny będzie również dźwięk silnika, co ma duże znaczenie szczególnie rano, gdy część domowników śpi.
Garaż ocieplony
Jeśli garaż znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie pomieszczeń, w których temperatura dochodzi do 24 stopni Celsjusza, a więc wtedy, gdy brakuje strefy przejściowej, powinien być dokładnie ocieplony. Aby zimno nie uciekało z ogrzewanych pomieszczeń, ścianę między domem a garażem ociepla się w taki sam sposób jak pozostałe ściany budynku. Najlepiej, jeśli ściany spełniają normę przewidzianą dla domów energooszczędnych, a więc współczynnik przenikania ciepła mają równy U = 0,15–0,20 W/(m²K). Im mniejsza wartość tego współczynnika, tym lepiej. Do ocieplenia używa się najczęściej styropianu grubości 20–30 cm zależnie od technologii budowania. Warto też ocieplić podłogę oraz sufit (tym bardziej jeśli nad garażem jest pomieszczenie mieszkalne). Do ocieplenia sufitu można użyć bloczków styropianowych. Spełnią one jednocześnie funkcję izolacji akustycznej.
Garaż względem stron świata
Budynki energooszczędne powinny być tak zlokalizowane, by okna z salonu i kuchni wychodziły na stronę południową. Od północy nie przewiduje się przeszkleń. Ta część domu jest najzimniejsza, najwolniej nagrzewa się słońcem. Dlatego dobrze właśnie od strony północnej umieścić garaż (a także wejście do domu). Nie zawsze jest to jednak możliwe. Warto też pamiętać o tym, że wjazd na działkę powinien być wygodny – musimy mieć miejsce na swobodne manewry, dlatego warto trzymać się tej zasady, ale nie wolno robić tego za wszelką cenę.
Ważne detale
Do garażu powinna prowadzić ocieplona brama. Według ekspertów najlepiej wybrać bramę segmentową z segmentów metalowych, których grubość przekracza 40 mm. Brama powinna być ocieplona na całej powierzchni pianką poliuretanową lub polistyrenem ekstrudowanym i mieć uszczelki na wszystkich krawędziach. Ważny jest także jej solidny montaż: na styku z podłogą nie mogą powstać szczeliny, przez które zimno wnikałoby do domu.
Pomiędzy garażem a domem nie może zabraknąć ciepłych drzwi. Energooszczędność zależy od sposobu ich starannego montażu. By ograniczyć straty ciepła można między ościeżnicą a ścianą budynku zastosować przegrody termiczne. Ważne, by w bramie nie było oszkleń, bo zawsze przez nie ucieka trochę ciepła. Z tego samego powodu nie warto wybierać bramy z drzwiami.